METAVERS

Publicații

Selecție de lucrări științifice contribuite de echipa noastră, ce adresează diverse aspecte ale Metaversului, de la interacțiunea utilizatorului la implicații etice. Documentele sunt rezultatul cercetării aprofundate și sunt prezentate pentru a împărtăși descoperiri și a susține discuții în sfera academică.
Această lucrare a investigat potențialele aspecte cheie legate de securitatea cibernetică în Metaverse, privind amenințările și crimele cibernetice, provocări și riscuri, împreună cu potențialele măsuri de securitate care trebuie luate în considerare pentru o activitate sigură și o experiență plăcută a utilizatorului. Pornind de la cazuri reale de incidente de securitate în Metaverse, au fost prezentate potențiale strategii și principii pentru asigurarea securității cibernetice în medii virtuale. S-a realizat o analiză a relației utilizator-avatar pentru a sintetiza beneficiile și riscurile cu care se poate confrunta utilizatorul în mediul virtual, atunci când utilizează dispozitive digitale și tehnologii imersive și emergente, în interacțiunea și colaborarea cu celelalte avatare.
. . .
Cine amenință avatarul meu în Metavers

Autori:

  • Ing. Mădălina ZAMFIR
  • Andreea - Cătălina CRĂCIUN
Inițial considerat un aspect specializat al Web 3.0, Metaversul a experimentat o transformare semnificativă, devenind acum o industrie de câteva trilioane de dolari. Sectorul educațional joacă un rol crucial în cadrul acestei industrii, utilizând Metaversul ca un instrument inovator atât pentru educatori, cât și pentru studenți. Interacțiunile în cadrul Metaversului se așteaptă să depindă în mare măsură de un flux extensiv de date generate de utilizatori. Aceasta include potențialul de a urmări informații biometrice personal identificabile folosind dispozitive purtabile sau tehnologii avansate. Aceste progrese ridică probleme etice și legale legate de confidențialitate și accesibilitate. Având în vedere aceste preocupări, este potrivit să inițiem o meditație asupra aspectelor etice și să stabilim orientări și cadre privind interacțiunile utilizatorilor. Scopul acestei lucrări este de a iniția un dialog despre consecințele etice ale educației centrate pe Metavers, oferind o înțelegere nuanțată a fațetelor etice ale acestui domeniu emergent. Obiectivul nostru este de a sublinia o perspectivă mai largă asupra unei posibile soluții. În acest sens, sugerăm un set de Principii Etice pentru Metavers care pot îmbogăți înțelegerea acestui teritoriu slab explorat. Aceste principii își propun să asigure implementarea responsabilă, echitabilă și cuprinzătoare a Metaversului în domeniul educației.
. . .
Explorarea considerațiilor etice în Metavers din perspectiva educației

Autori:

  • Dr. Dragoș IORDACHE
  • Ing. Mădălina ZAMFIR
  • Dr. Carmen-Elena CÎRNU
  • Ing. Ion-Alexandru MARINESCU
  • Dr. Monica BARBU
Conceptul Metaverse descrie un spațiu virtual colectiv în care utilizatorii interacționează cu medii simulate sau generate de calculator prin utilizarea unor tehnologii emergente, cum ar fi realitatea virtuală (VR), realitatea augmentată (AR), blockchain, inteligența artificială (AI) și rețele 5G. Această convergență permite generarea unor lumi virtuale complexe, îmbunătățirea interacțiunilor, facilitarea integrării multiplatformă, asigurarea scalabilității și persistenței, în paralel cu o serie de provocări legate de confidențialitate, securitate, principii etice și juridice care trebuie luate în considerare. Continua evoluție a acestor tehnologii reprezintă cheia către un viitor în care granițele dintre realitățile fizice și virtuale sunt estompate, fiind oferite posibilități nelimitate de transformare a multor domenii precum comunicarea, divertismentul, educația sau afacerile, creându-se astfel noi oportunități de explorare și implicare a utilizatorilor. Această lucrare își propune să prezinte starea actuală a principalelor tehnologii care conduc tranziția de la Internetul actual la Metaverse și care contribuie la simularea interacțiunii utilizatorului cu obiecte și medii digitale într-un mod natural și intuitiv. Prin urmare, vor fi examinate diverse tehnologii mature de simulare interactivă precum cele de realitate virtuală și realitate augmentată, dar și tehnologii emergente precum intrefețe somato-senzoriale, imagistică holografică și, mai nou, interfețele de interacțiune creier-calculator. Astfel, va fi subliniat potențialul acestora de a oferi utilizatorilor niveluri noi de implicare în activități interactive care includ jocuri, socializare, educație și afaceri.
. . .
Explorarea tehnologiilor relevante pentru simularea interacțiunii utilizatorilor în spațiile virtuale din Metavers

Autori:

  • Dr. Dragoș IORDACHE
  • Ing. Ion-Alexandru MARINESCU
Metaversul este un concept nou care își propune să revoluționeze modul în care oamenii percep timpul și spațiul în care trăiesc. Astfel, prin Metavers, se realizează convergența între lumea reală și cea virtuală pe baza unei combinații de realitate augmentată, realitate virtuală și alte tehnologii emergente. Metaversul are potențialul de a transforma multe aspecte ale societății, de la divertisment și jocuri la educație, sănătate, cultură, afaceri și interacțiune socială. Unul dintre principalele beneficii ale Metaversului este capacitatea sa de a conecta oameni din întreaga lume într-un spațiu virtual. Acest lucru ar putea avea un impact semnificativ asupra modului în care lucrăm, comunicăm și socializăm. De asemenea, ar putea oferi noi oportunități pentru colaborare și inovație, deoarece oamenii din diferite colțuri ale lumii pot să se conecteze și să colaboreze cu ușurință. Metaversul ar putea, de asemenea, să revoluționeze modul în care abordăm educația și ar putea deschide noi oportunități pentru învățăcei de toate vârstele și proveniențele. Ar putea oferi și noi oportunități pentru creatorii de conținut, cum ar fi concerte, spectacole și expoziții virtuale. În această lucrare, intenționăm să prezentăm proiectul „Cercetare avansată în Metavers și tehnologii emergente pentru transformarea digitală a societății“ și să analizăm cele mai importante implicații ale Metaversului în multe aspecte ale societății.
. . .
Lumile virtuale, tehnologii reale: o perspectivă asupra Metaversului și principiilor sale

Autori:

  • Dr. Ing. Ionuț PETRE
  • Dr. Dragoș IORDACHE
  • Ing. Mădălina ZAMFIR
  • Ing. Ion-Alexandru MARINESCU
  • Dr. Monica BARBU
  • Răzvan DUȚESCU
Societatea trece printr-o transformare digitală profundă, în care eforturile de a construi o replică virtuală a lumii fizice promit să revoluționeze calitatea vieții. Printre beneficiile evidente se numără formatele hibride de lucru, accesul sporit la educație, informarea facilă a cetățenilor, îmbunătățirea socializării și eficiența economică prin reducerea costurilor. Succesul acestor inițiative depinde de implementarea tehnologiilor AR/VR, dezvoltarea rețelelor de mare viteză și Web 3.0, inteligența artificială, infrastructura IoT și Cloud, precum și de acceptarea socială a acestor inovații.
. . .
Primăriile viitorului și tehnologiile imersive în serviciul cetățenilor

Autori:

  • Dr. Ec. Ioana Petcu
Ca o lume virtuală extrem de imersivă și interactivă, Metaverse își poate valorifica potențialul în multe domenii printr-o diversitate de instrumente și tehnologii. Vom analiza modul în care Metaverse poate fi utilizat pentru a simula diferite scenarii și pentru a testa eficiența tehnologiilor pentru orașe inteligente într-un mediu virtual înainte de a le implementa în lumea reală. Prin oferirea unei platforme pentru primării virtuale, întâlniri publice și mecanisme de feedback, Metaverse poate permite cetățenilor să participe la procesele de planificare și luare a deciziilor care modelează viitorul orașelor lor, crescând implicarea și participarea cetățenilor în dezvoltarea orașelor inteligente. Experimentând pe această temă, chiar și mediul academic poate beneficia, deoarece cursanții dobândesc cunoștințe practice despre concepte de orașe inteligente precum IoT, AI și sustenabilitatea, ceea ce le permite să dezvolte competențele necesare pentru a participa la dezvoltarea și întreținerea orașelor inteligente. În această lucrare, intenționăm să studiem câteva scenarii posibile de evoluție a Metaverse în domeniul educației (pentru a înțelege cum poate fi utilizat Metaverse ca o platformă pentru învățarea colaborativă și experimentare), al orașelor inteligente (pentru a ajuta factorii de decizie și părțile interesate să imagineze un oraș mai bun pentru fiecare cetățean) și să explorăm intersecția lor prin posibile inovații educaționale bazate pe Metaverse în dezvoltarea orașelor inteligente.
. . .
Inovații Educaționale bazate pe Metaverse în dezvoltarea Orașelor Inteligente

Autori:

  • Dr. Ella Magdalena CIUPERCĂ
  • Alin Zamfirou
  • Ramesh C. Sharma
Deși informațiile false au reprezentat întotdeauna o provocare pentru încrederea societală, angajamentul democratic și discursul public, noile progrese tehnologice au dus la apariția deepfake-urilor și au creat o nouă provocare legată de dezinformare. Metaversul, ca platformă pentru experiențe virtuale imersive, ridică de asemenea îngrijorări legate de dezinformare, confidențialitate și securitate. În acest articol, analizăm posibilitățile de a aborda riscurile deepfake-urilor, dar și de a valorifica această tehnologie pentru rezultate pozitive în cadrul Metaversului. Am revizuit sistematic literatura folosind metodologia PRISMA și am discutat mai multe cazuri de utilizare care arată potențialul utilizării etice a tehnologiei.
. . .
Pot beneficia deepfake-urile Metaverse-ul într-o eră a dezinformării? Perspective dintr-o analiză sistematică

Autori:

  • Dr. Ella Magdalena CIUPERCĂ
  • Dr. Ing. Alexandru STANCIU
În peisajul în continuă schimbare al tehnologiei educaționale, apariția sistemelor de eLearning a adus schimbări transformatoare, însoțite de o creștere a amenințărilor cibernetice. Această lucrare abordează necesitatea critică de măsuri robuste de securitate cibernetică în domeniul sistemelor de eLearning, concentrându-se pe provocările complexe ridicate de amenințările cibernetice în mediile educaționale virtuale. Articolul subliniază, de asemenea, importanța unui ghid de prevenție și a unei abordări adaptative a securității cibernetice în sălile de clasă virtuale. Oferă un cadru pentru aplicarea unui set de reguli de securitate și identifică principii cheie de securitate pentru întărirea sistemelor de eLearning împotriva amenințărilor cibernetice. Pentru a defini regulile de securitate adecvate pentru sistemele de eLearning, au fost luate în considerare următoarele domenii: Autentificare și Autorizare, Criptarea Datelor, Actualizări Regulate ale Software-ului și Managementul Patch-urilor, Monitorizare și Răspuns la Incidente, Canale de Comunicație Sigure, Educație și Conștientizare a Utilizatorilor. Lucrările viitoare ar putea implica implementarea și validarea cadrului și a principiilor propuse în medii educaționale reale.
. . .
Asigurarea Rezilienței Cibernetice: Un Ghid Detaliat pentru Securizarea Sălilor de Clasă Virtuale

Autori:

  • Dr. Dragoș IORDACHE
  • Ing. Mădălina ZAMFIR
  • Dr. Carmen-Elena CÎRNU
  • Ing. Ion-Alexandru MARINESCU
  • Dr. Monica BARBU